söndag 6 maj 2007

Varför går hela västvärlden åt höger?

Höger vann över vänster även i Frankrike. Tidigare har exempelvis Sverige och Finland drabbats av liknande valresultat. Varför? Är det ett bevis på snedfördelningen på klotet, att västvärlden lever som om det fanns 3-4 jordklot? Att folk har det för bra, helt enkelt?
För mig är det logiskt att man röstar som i Venezuela om det hålls fria och demokratiska val. Trots att medierna är höger väljer folk som inte har det så bra att rösta på nån som dom hoppas ska förändra deras tillvaro till det bättre. Men hos oss i de här trakterna är välfärden så påfallande att vi kostar på oss att skita i solidaritet med dem som har det sämre. Här är det viktigare att kasta ut invandrare och få en tusenlapp mer i plånboken varje månad. Typ.
Jag har börjat grubbla mer och mer på vilka som är "vanligt folk" och vad dom har för standard. Det är till exempel påfallande många som uppenbarligen har råd med förhållandevis nya och bensinslukande bilar. Det räcker med att ta en promenad i valfritt bostadsområde för att konstatera det. Själv har jag som ensamstående aldrig ansett mig ha råd med bil överhuvudtaget. Kan nån berätta för mig hur "vanligt folk" lever och tänker? I min vänkrets tror jag inte det finns nån som har det särskilt fett, och få som röstar på nånting till höger om socialdemokraterna. Har jag missat nåt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja fyfan för högerpolitik och u-lands-skitmusik i schlager och allt. Folk tänker så jävla skruvat nu.