tisdag 11 november 2008

Nyhetsvärdering

Jag har Leta.se som startsida. Det är väl mest av slentrian; jag har alltid haft det. Men jag tycker också det är praktiskt, eftersom eniro har en egen liten ruta på leta-sidan. En bra söksida som jag har lärt mig hantera, helt enkelt.
Nåt jag inte är så himla imponerad av är däremot den högraste spalten på Leta.se. Om jag har förstått saken rätt så är det tv4-slasknyheter, tv4-ekonominyheter, tv4-sportnyheter samt en dos recept från tv4-program. Jag har länge undrat exakt när det var ekonominyheter började bli en självklar egen del av varenda jävla nyhetssändning - konstigt nog ännu inte i Sveriges Radio. Att sport går före allt annat har jag förstått sen första teveapparaten kom in i hemmet, när jag var sådär sex år. Mat har hypats på de mest bisarra sätt de senaste ... tja, sådär tio åren.
Men det är alltså inte nyheter som är viktiga för mig. Och ännu mer fantastisk blir den här nyhetsvärderingen när man kollar vilka nyheter som ligger längst upp. Ett par exempel från de senaste dagarna:

90-åring levde med döda syskon
En 90-årig kvinna levde tillsammans med tre döda syskon i sitt hem i Chicago. Ett av syskonen tros ha varit död sedan 1980-talet.
I fredags hittades 90-åringens tre syskon i det viktorianska huset i den exklusiva förorten Evanston i Chicago. Det var efter ett tips från en socialarbetare som polisen kontaktade den 90-åriga kvinnan. Enligt obduktionen dog alla syskonen naturliga orsaker.

Ett av syskonen har inte setts till sedan tidigt 80-tal, medan de andra två tros ha dött 2003 och i maj i år. Grannarna säger till tidningen Chicago Sun-Times att de frågade kvinnan om syskonen när de inte hade sett till dem på länge, men kvinnan förklarade att syskonen antingen flyttat eller inte längre kände sig trygga utomhus. Ingen av grannarna ville snoka och man trodde på den gamla damens förklaringar. - Hon är en rar, gammal dam. Vi tycker mycket om henne, säger en granne till tidningen.
Kropparna var helt eller delvis påklädda när polisen fann dem. Kvinnan är förd till ett äldreboende. En utredning ska granska hur kvinnan kunde ha kropparna i huset, men hon är inte misstänkt för något brott. Grannarna försökte hjälpa 90-åringen med mat, men damen tog inte alltid emot hjälp.

- Man gick inte in. Man lämnade sakerna vid bakdörren, säger en granne till Chicago Sun-Times.
Elisabet Malmgrenelisabeth.malmgren@tv4.se
Publicerad 10 nov 2008 09:37
http://nyhetskanalen.se/1.713176/2008/11/10/90_aring_levde_med_doda_syskon


Åttaåring inför rätta för mord
En åttaårig pojke står åtalad för mord på sin pappa och en annan man i Arizona, USA. Enligt polisen har pojken erkänt att han skjutit de båda männen. De båda männen hittades döda i onsdags i pappans hem i den lilla orten St Johns, Arizona, nära mexikanska gränsen. Den andra mannen hyrde ett rum i huset. Åttaåringen har erkänt att han skjutit männen, men inget motiv har framkommit.
Pojkens försvarare säger att man hanterar ärendet som ”vilket annat mord som helst”. - Vårt ansvar är att ta hand om honom oavsett anklagelserna mot honom. Men han är en åttaårig pojke – han är rädd, säger försvararen Ron Wood till CNN. - Det är uppenbart att han är skakad och rädd. Han har ryckts upp ur en bekväm situation som han kände till och satts i en han inte har någon kunskap om. Han lider. Han är en rädd, liten pojke, säger andra försvararen Ben Brewer till tv-kanalen KPHO.
Enligt försvararna finns det inga tecken på att pojken varit i trubbel förut. - Vi har inte sett något som indikerar att pojken misshandlats, säger Ron Wood. Försvararna ifrågasätter polisens förhörsmetoder. - Bevisningen är minimal. Jag tror att det är stor risk att man använt sig av otillåtna förhörstekniker, säger Ben Brewer till KPHO.
På måndagen framträdde pojken inför rätten där man bestämde att låta pojken genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Alla inblandade i målet belades med munkavel tills nästa gång rätten sammanträder i ärendet, vilket blir den 19 november. Åttaåringen hålls på en ungdomsvårdsanstalt där han får skolundervisning, då ingen tagit på sig vårdnaden av pojken. - Vi har en åttaåring på ungdomsvårdsanstalt som behöver någon som tar med honom hem, men vi har inte hittat den personen. Styvmamman ville inte ha vårdnaden om honom och mamman har inte heller tagit på sig det, säger Ron Wood till KPHO.

Elisabet Malmgrenelisabeth.malmgren@tv4.se
Publicerad 11 nov 2008 10:33 http://nyhetskanalen.se/1.715193/2008/11/11/attaaring_infor_ratta_for_mord

Det jag undrar är varför det är viktigt för oss att veta det här. Det finns inte ens den enkla dramaturgin med ont och gott; det är bara två tragedier utan förklaring, utan sensmoral och så totalt utan anknytning till mig och mitt liv. Varför är det här viktiga nyheter för mig? Så viktiga att tv4 lägger ut dom som toppnyheter på webben?

Inga kommentarer: